вторник, 1 януари 2013 г.

ЧЕСТИТА НОВАТА 2013 ГОДИНА!

Няма неосъществими мечти!
За тях, бариерата си ти!
                            Тодор Миков





ЧЕСТИТА НОВАТА 2013 ГОДИНА!

Полунощ е - 00 часа, 00 минути и 00 секунди! Звездите, сякаш полудели от танца на Луната, падаха над мен, като звезден лъч и озаряваха Природата в екстаз... Аз ги гледах изумен и усещах как старата година излетя от прозореца на самотната ми стая и махайки с ръка за сбогом ми пожела: 
-Бъди щастлив и никога самотен! 
Сълзи опарваха разплаканото ми лице и с много обич й пожелах същото! Тя изчезна зад хоризонта, като полъха на вятъра и усетих нежното присъствие на Новата 2013-та година, която ме прегърна и нашепна: 
-Щастието, никога не идва само, ако ти сам не си го пожелаеш! - и обвивайки ме с ефирното си и звездно наметало се понесохме над света с дракончето на Питър Максиан - моят най-сърдечен приятел. Прелитайки над България, пожелах на всички мой сънародници да бъдат радостни и щастливи! В ефира се носеше дъха на традиционната българска трапеза и аромата на искрящото шампанско! Светлините на прозорците искряха, като новогодишна елха и разнасяха новината: "За новото начало на света!" Новата година и дракончето Питър ме върнаха с 4,000 години назад, където се беше родила Първата Нова Година "Акиту" /пра, пра, пра бабата  на Новата година/ в древната Вавилонска кула. Тя ни посрещна любезно и с любов ни пожела:  
-Желая ви 12 месеца Късмет!, 52 седмици Успех!, 365 дни Щастие!, 8760 часа Здраве!, 525600 минути Любов и 31536000 секунди Радост!" 
Докато слушах пожеланието на другото ухо ми прошепна моята спътница - Новата 2013-та година: 
-По това време прабаба ми Акиту била в първият ден след пролетта – сезон на засяване на реколтата и цъфтежа на растенията. 
След нейната благословия, целунах ръката й и се отправихме към древен Рим, където на 01.април се беше родила другата й баба "Рим" - Римската Нова година! Историята разказва, че на този ден встъпвали в длъжност новоизбраните консули в древен Рим. Но през 153 г. пр. Хр. избухва голямо въстание против римската власт в Иберия, което налага консулите, които са били и главнокомандващи армията, да заемат постовете си предсрочно на 1 януари. Този прецедент се превръща в традиция. С въведения през 45 г. пр. Хр. Юлиански календар промяната вече е окончателна. На 1 април започва да се празнува "лъжливата" нова година и постепенно този ден се превръща в празник на шегите и смеха. И така в началото на първото хилядолетие римляните започват да отбелязват настъпването на новата година на датата 1 януари, което остава непроменено и до днес. След това отлетяхме в древен Египет, където през 4241 г. пр. н.е. в Хелиополис е създаден най-древният календар, в който годината е разделена на 12 месеца и има 365 дни. В него новата година започва през месеца на разливането на Нил - Юли. Този календар бил използван в Египет до въвеждането на Юлианския календар през 26 г. пр. н. е. След това отлетяхме в древен Китай, където през 2700 г. пр. н. е. китайците съставили свой цикличен календар, според който новогодишните тържества, наричани "Празник на пролетта", траят 3 дни и се честват през февруари. Едва 3 000 г. по-късно те приели, че годината има 365 и половина дни. От 1949 г. в Китай се използва Григорианският календар, но и сега в някои области продължават да си служат с цикличния. След това отлетяхме в древна Япония, където /според древния японски календар/, всяка година преминава под знака на един от всичките 12 зодиакални символа: плъх, бивол, тигър, заек, дракон, змия, кон, овца, маймуна, петел, куче и прасе. Там, новогодишният празник трае от 30 декември до 3 януари и се отбелязва с 108 камбанни удара. След това отлетяхме в древна Индия, където /според индийския календар от 1952 г. новата година започва на 22 март, а високосната - на 21 март. след това се приземихме в древен Виетнам, където Виетнамската Нова година, наричана "празник Тет" и се празнува според лунния календар. Когато продължихме невероятният си полет във Времето, Новата 2013-та година ми разказваше, как всеки народ в продължение на векове е създавал и предавал от поколение на поколение новогодишните си традиции и поверия. Ето защо те са толкова разнообразни, но са обединени от вечната човешка надежда, че: Новата година ще бъде по-щастлива от старата. Аз я слушах със захлас и тя продължи разказа си за нейната история: 
-Руснаците, за да приветстват новата година, след дванадесетия удар отварят вратата на дома си. По време на бившия Съветски съюз е прието да се разменят подаръци, най-често шоколадови бонбони. Италианците носят червено бельо, а на трапезата слагат свински бут и леща, като признак на късмет и богатство през новата година. Англичаните по традиция не посрещат новата година с шумни празненства, нито пък е прието да се канят гости. Шотландците ходят на гости дори на хора, които не познават. Обичай е да излизат облечени като коминочистачи. Испанците излизат на улицата и си разменят подаръци, когато часовникът удари 12.00 часа. Словаците на трапезата непременно трябва да имат шаран. Унгарците задължително трябва да имат на масата чесън с мед. Португалците закачат над новогодишната маса добре запазен грозд, и докато часовникът отмерва дванадесетте удара, всеки бърза да откъсне и изяде последователно 12 зърна, като в същия момент си намисля желание за всеки един от дванадесетте месеца. Холандците поднасят на трапезата топли понички със стафиди. Японците посрещат новата година рано сутринта на 1 януари, поздравяват се с чаша студена вода и след края на обичайните 108 камбанни удара всеки бърза да се изкачи на високо, за да приветства слънцето. Етиопците запалват огромни огньове, около които устройват тържества, шествия, игри и танци. Гвинейците в новогодишната нощ излизат на шествие. Навсякъде по света хората отбелязват Нова година, като я свързват с надежда и стремеж към по-добро бъдеще. Една от най-разпространените традиции, свързана с Нова година, е вземането на важно решение – от най-незначителни неща до сериозни стъпки, променящи начина на живот. Според едно от преданията, човек може да повлияе на късмета си през идващата година, в зависимост от това, какво е правил или ял през първия ден. Именно заради това повечето хора прекарват празника и първите минути на нова година със своите близки и приятели" - завърши разказът си Новата година и внезапно ме попита:
-Какво искаш да ти се сбъдне? 
Стана ми тъжно и докато милвах нежно дракончето Питър, осъзнах, че моето желание е неосъществимо... 
-Все пак, кажи ми желанието си? 
-Аз нямам само едно желание! - отговорих й с наведена глава - И ако едните ми желания са осъществими има и едно, което е най-силно и никога неосъществимо!
-Кажи ми тези, който са осъществими? - окуражи ме тя.
-Искам да видя близките си и приятелите!
-Тогава продължаваме полета! - усмихна се тя и се устремихме към красивата Виена, където надникнахме през прозореца и видяхме щастливите лица на Питър, Андреа, Лиза, Джо и другите, който не познавам. Те бяха много щастливи и мисленно им пратих много горещи целувки и пожелания да бъдат много щастливи. След това отлетяхме на корабът, където в голямата зала се разнасяше гласът на моята дъщеря и под звуците на оркестъра танцуваха стотици весели хора. Усмихнах се тъжно и мисленно я прегърнах с любов и от все сърце и душа й пожелах да е много щастлива и доволна от себе си. След това видяхме и останалите ми деца и внучета - всички бяха радостни и щастливи - изпълнени с надежди и любов. Отлитайки обратно към дома, Новата година ми прошепна: 
-Разбрах неосъществимото ти желание! - и прелитайки покрай прозорецът на Ани, която беше радостна, но не и щастлива се озовахме в моя самотен дом. 
Продължих да милвам дракончето Питър с което щяхме да се разделим и срещнах нежния поглед на Новата година. Тя се усмихна, нежно ме прегърна и целуна и тихичко ми прошепна: 
-Надеждата, Вярата и Любовта - си ти, самия! От теб зависи, дали желанията ти са осъществими или не! Желая ти щастие! - и отлетя с дракончето по света...
Поклатих одобрително глава: Тя беше права, защото беше моят вътрешен глас. Звездите на фойерверките угаснаха и аз отново потънах в самота! Часът беше: 00,00,00. Отвън надничаше снежен човек с метла! Махнах му с ръка, а той сякаш ми се усмихна... 
-Не! Не съм сам! - усмихнах се и аз! Застанал пред отворения прозорец, отправих поглед към света с най-сърдечното си и с най-искрено пожелание: 
-Честита Нова Година на Всички Хора по Света! Обичам Ви много! Обичайте се и Вие! 2013-та се усмихна над Света.



                            ЧЕСТИТА 2013 ГОДИНА!

                                                                                   Тодор Миков



Няма коментари:

Публикуване на коментар